ما معتقديم حجاب با چادر مشكي به دليل قراين و شواهد فراوان لغوي و تاريخي، داراي اصل و ريشهي قرآني است و به همين دليل، فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به عنوان بهترين الگوي زن مسلمان از آن استفاده ميكردهاند، و لذا اينگونه پوشش از مصاديق تأمين كنندهي حجاب برتر است؛ و هيچ يك از شبهات مخالفان چادر مشكي از كارآمدي و برتري آن نميكاهد.
حجاب بيانگر وقار و افتخار يك زن و سند اطاعت از فرمانده هستي است، حجاب بوي خوش عفاف و پاكدامني است، زن اين موجود ظريف، مظهر جمال خلقت است و آنچه كه اسلام درمورد زن مي خواهد، شخصيت و گرانبها بودن است .
و گران بهايي زن از منظر اسلام به اين است كه عفاف و پاكدامني و حفظ حجاب را سرلوحه كار خود قرار دهد تا بنيان خانواده مستحكم شود و اين امر از جنبه رواني به بهداشت رواني اجتماع كمك مي كند و از جنبه خانوادگي سبب تحكيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت مي گردد.
بي ترديد همه اذعان دارند كه حجاب دافعه آسيب هاي اجتماعي و بسترساز رشد، ترقي و عزت بانوان در اجتماع است، و بر اين نكته واقفند كه رعايت حجاب موجب استحكام و پايداري كانون خانواده است.
نظر اسلام در مورد حجاب حداقلي:
اسلام طرفدار حجاب بيشتر و حداكثرِ بانوان، به خصوص زنان و دختران جوان در بيرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، و بعضي از مصاديق حجاب برتر، مانند لباسهاي بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكي، تأمين كنندهي حجاب بهتر و بيشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثري هستند.
ترويج و تبليغ حجاب و پوشش حداقلي به نفع جامعه نيست؛ زيرا تبليغ و ترويج اين گونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامي موجود در جامعه را به سمت بدحجابي و بيحجابي پيش ميبرد، كه اكنون بعضي از علايم و آثار آن در برخي شهرهاي بزرگ آشكار گرديده است. با توجه به واقعيت موجود، بايد تمام ابزارهاي فرهنگساز جامعه از قبيل كتاب، مطبوعات و صدا و سيما را به سمت ارزشهاي اسلامي كه يكي از بارزترين آنها رعايت پوشش مطلوب است، هدايت نمود
ما معتقديم حجاب با چادر مشكي به دليل قراين و شواهد فراوان لغوي و تاريخي، داراي اصل و ريشهي قرآني است و به همين دليل، فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به عنوان بهترين الگوي زن مسلمان از آن استفاده ميكردهاند، و لذا اينگونه پوشش از مصاديق تأمين كنندهي حجاب برتر است؛ و هيچ يك از شبهات مخالفان چادر مشكي از كارآمدي و برتري آن نميكاهد.
همانطور كه مي دانيم عدهاي با استفاده از شبهات و روشهاي القاييِ تبليغِ منفي، قبل از اين كه طرح مشخص و كاملي براي ترويج الگوي ديگري از حجاب برتر ارائه نمايند به جنگ روحي و رواني بر عليه زنان متدين و عفيفِ استفاده كننده از چادر مشكي اقدام ميكنند و به جاي تبليغ منطقي از حجاب و پوشش مورد علاقهي خود، به تخريب چادر مشكي اقدام ميكنند. روشن است كه نتيجهي چنين كاري ترويج ليبراليسم و آزادي در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روي آوردن آنان به حجاب حداقلي است.
با توجه به مطلب فوق و با عنايت به اين كه از نظر قرآن، مقتضي و زمينهي نافرماني از حدود و چهارچوبهاي الهي در انسان موجود است؛ «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ». ( سورهي قيامت (75)، آيهي 5)
به خوبي ميتوان نتيجه گرفت كه ترويج و تبليغ حجاب و پوشش حداقلي به نفع جامعه نيست؛ زيرا تبليغ و ترويج اين گونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامي موجود در جامعه را به سمت بدحجابي و بيحجابي پيش ميبرد، كه اكنون بعضي از علايم و آثار آن در برخي شهرهاي بزرگ آشكار گرديده است. با توجه به واقعيت موجود، بايد تمام ابزارهاي فرهنگساز جامعه از قبيل كتاب، مطبوعات و صدا و سيما را به سمت ارزشهاي اسلامي كه يكي از بارزترين آنها رعايت پوشش مطلوب است، هدايت نمود؛
بعد از اين توضيحات نوشتارمان را با چند استفتا ء از محضر آيةَ الله صافي گلپايگاني (دام ظله) ادامه مي دهيم:
سوال: پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم براي زن واجب است يا نه؟
جواب: بلي زن در مقابل نامحرم بايد روي پاها را هم بپوشاند.
سوال: سلام كردن به نامحرم چه حكمي دارد؟
جواب: در محيطهاي جمعي سلام بر جمع مانعي ندارد؛ ولي بهتر است از سلامهاي خصوصي كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود. از اميرمۆمنان عليهالسلام روايت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نميكنم؛ زيرا ميترسم در قلبم چيزي خلجان كند كه مطلوب پروردگار نيست»
سوال: آيا صحبت با نامحرم در محيط خلوت و به مدت طولاني جايز است؟
جواب: اگر محيط خلوتي باشد كه ديگري نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غير آنجا هم، اگر صحبتهاي شهواني باشد، يا مفسده ديگري بر آن مترتب شود، جايز نيست.